Zarządzenie nr 32 /2021
dyrektora
Szkoły Podstawowej im. dyr. Norberta Przybylskiego w Smogulcu
z dnia 13 września 2021 r.
w sprawie: zapewniania dostępu alternatywnego dla osób ze szczególnymi potrzebami w Szkole Podstawowej w Smogulcu
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), w związku z art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062 ) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Ustala się „Procedury zapewnienia dostępu alternatywnego dla osób ze szczególnymi potrzebami w Szkole Podstawowej im. dyr. Norberta Przybylskiego w Smogulcu, stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Zobowiązuje pracowników szkoły do stosowania zasad wprowadzonych niniejszym zarządzeniem.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia nr 32/2021 dyrektora Szkoły Podstawowej im. dyr. Norberta Przybylskiego w Smogulcu z dnia
PROCEDURA ZAPEWNIENIA DOSTĘPU ALTERNATYWNEGO DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
PROCEDURA ZAPEWNIENIA DOSTĘPU ALTERNATYWNEGO DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. DYR. NORBERTA PRZYBYLSKIEGO W SMOGULCU
- Procedura dotyczy zapewnienia dostępu alternatywnego osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie;
- Dostęp alternatywny polega w szczególności na;
- Dostępności architektonicznej,
- Dostępności cyfrowej,
- Dostępności informacyjno – komunikacyjnej.
- Zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby,
lub
- Zapewnieniu wsparcia technicznego osobie ze szczególnymi potrzebami,
lub
- Wprowadzeniu takiej organizacji podmiotu publicznego, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
- Procedura określa sposób postępowania pracowników Szkoły Podstawowej w Smogulcu w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami – interesantami szkoły.
- Każdy pracownik szkoły, niezależnie od niniejszej procedury ma obowiązek udzielenia wszelkiej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie placówki.
- Przed wejściem do szkoły znajduje się dzwonek, zgłaszający konieczność obsługi osoby ze szczególnymi potrzebami.
- W przypadku użycia dzwonka, pracownik obsługi widzący osobę ze szczególnymi potrzebami, która przybyła do placówki, przeprowadza wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru sprawy, a następnie podejmuje dalsze działania w zależności od zaistniałej potrzeby (np. kieruje osobę ze szczególnymi potrzebami do sekretariatu szkoły/ pomaga w sprawnym dostaniu się do niego lub jeśli istnieje taka potrzeba, powiadamia innego pracownika szkoły, który niezwłocznie udaje się do interesanta ).
- Po zakończeniu obsługi pracownik szkoły pomaga osobie ze szczególnymi potrzebami w opuszczeniu budynku.
- Osoba ze szczególnymi potrzebami, która chciałaby skorzystać z dostępu alternatywnego w placówce może również skontaktować się z sekretariatem szkoły w sposób telefoniczny, mailowy lub korespondencyjny.
- W przypadku kontaktu osoby ze szczególnymi potrzebami za pomocą telefonu, poczty elektronicznej lub tradycyjnej pracownik szkoły podejmuje niezbędne działania w celu sprawnego załatwienia sprawy przez interesanta.
- W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony internetowej Szkoły Podstawowej w Smogulcu, zapewnia się alternatywny sposób dostępu, który polega w szczególności na zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Wszystkie dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej szkoły; https://zssmogulec.superszkolna.pl/ .
- W przypadku wystąpienia pożaru lub innego zagrożenia, szkoła zapewnia możliwość ewakuacji osobie ze szczególnymi potrzebami ( tj. wyznaczony pracownik szkoły pomaga osobie ze szczególnymi potrzebami w bezpieczny sposób opuścić budynek szkoły i udać się w wyznaczone miejsce poza budynek).
- Każdy wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej powinien być odnotowany w „Rejestrze informacji i wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej.
- Zapewnienie dostępu alternatywnego powinno być odnotowane w „Rejestrze dostępu alternatywnego” wraz z opisem sposobu zapewnienia dostępu alternatywnego.
PROCEDURA NA WYPADEK KORZYSTANIA PRZEZ OSOBĘ ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI Z PSA ASYSTUJĄCEGO
- Szkoła zapewnia osobie ze szczególnymi potrzebami możliwość korzystania z psa asystującego,
- Pies asystujący, to pies odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony w szczególności pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz pies asystent osoby z niepełnosprawnością ruchową, który ułatwia takiej osobie aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
- Osoba z niepełnosprawnością ma prawo wstępu z psem asystującym do budynku szkoły.
- Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
- Osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.
ZASADY POSTĘPOWANIA Z PSEM PRZEWODNIKIEM
(Informacja dla pracownika szkoły):
Widząc osobę ze szczególnymi potrzebami z psem pamiętaj, że:
- Pies powinien mieć możliwość wejścia do budynku lub pomieszczenia;
- Pies często będzie podążał za pracownikiem i doprowadzi właściciela do odpowiedniego miejsca obsługi wskazanego przez Ciebie;
- W każdym przypadku zapytaj właściciela psa o najwygodniejszy dla niego sposób poruszania się i komunikowania wskazówek dotyczących nawigacji w przestrzeni;
- W razie wątpliwości dotyczących statusu psa, masz prawo poprosić właściciela o stosowne dokumenty;
- Właściciel psa powinien mieć przy sobie świadectwa szczepień psa oraz certyfikat stwierdzający, że pies jest wyszkolonym psem przewodnikiem;
- Jeśli właściciel psa, poruszając się, chciałby skorzystać z Twojej pomocy, idź po przeciwnej stronie niż pies;
- Pies nie musi mieć założonego kagańca;
- Nie głaszcz psa, nie dotykaj go, nie patrz mu w oczy (wiele psów nie lubi tego typu zachowania i może reagować szczekaniem), ani w żaden inny sposób nie rozpraszaj w pracy;
- Pamiętaj o tym, by zawsze iść przed właścicielem psa lub w inny uzgodniony z właścicielem psa sposób (pies najczęściej ma kamizelkę z napisem „Nie głaskać – pracuję” lub „Nie zaczepiaj mnie – jestem w pracy”);
- Zaproponuj podanie psu wody.
Załącznik nr 1.
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.
Szkoła Podstawowa im. dyr. Norberta Przybylskiego w Smogulcu
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.
- Imię i nazwisko:
- Wskaż preferowaną formę kontaktu ze strony szkoły i podaj wybrane dane kontaktowe:
□ telefonicznie:
□ e-mailowo:
□ korespondencyjnie:
□ telefonicznie przez osobę trzecią:
- Wskaż i krótko opisz brak dostępności:
□ architektonicznej:
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
□ informacyjno-komunikacyjnej:
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
- Krótko opisz oczekiwany sposób zapewnienia dostępności przez Urząd.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
- Określ rodzaj sprawy, którą chcesz załatwić w Urzędzie (jeśli dotyczy)
…………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………..
Miejscowość, data, podpis wnioskodawcy
Załącznik nr 2.
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementów
Szkoła Podstawowa im. dyr. Norberta Przybylskiego w Smogulcu
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementów
- Imię i nazwisko:
- Wskaż preferowaną formę kontaktu ze strony szkoły i podaj wybrane dane kontaktowe:
□ telefonicznie:
□ e-mailowo:
□ korespondencyjnie:
- Czego dotyczy żądanie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Wskaż stronę internetową lub element strony internetowej, które mają być dostępne cyfrowo:
□ strony internetowej lub jej elementu, która ma być dostępna cyfrowo,
□ alternatywne udostępnienie
□ korespondencyjnie:
- Wskaż preferowany przez Ciebie sposób dostępu alternatywnego, jeżeli dotyczy.
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
………………………………………………………………………
Miejscowość, data, podpis wnioskodawcy